Sunday 24 June 2012

Supplemen Shaklee yang disarankan untuk ibu dalam pantang

Assalamualaikum..

Kepada bakal2 ibu,bakal2 bapa adakah anda dah plan bila bersalin nanti nak guna set bersalin apa? Kalau masih tercari2 atau sedang buat perbandingan antara set2 bersalin yg ada di pasaran sekarang,saya akan tunjukkan cadangan supplemen untuk ibu dalam pantang dari Shaklee.Anda pasti rasa tak rugi malah mungkin akan jatuh cinta dengan produk ini.Jom review! ;)


(Juga terdapat dalam trial pack untuk 40 hari)


Biasanya kalau sebut tentang Set Berpantang ni, mesti kita terfikir tentang jamu-jamu kan. Tapi tidak dalam Set Berpantang ini. Ianya terdiri daripada vitamins dan supplement dari bahan natural sahaja. Jadi ianya lebih mudah diserap oleh badan.


Pengalaman Saya 3 Kali Berpantang:

Saya melahirkan anak pertama saya arwah Safiya masa umur 24 tahun. 2 jam lepas saya bersalin Safiya dimasukkan ke NICU.Doktor diagnose Safiya Primary Pulmonary Hypertension. 1 week dok kat NICU Safiya meninggal.Disebabkan saya tak dapat nak breastfeeding Safiya,1st day bersalin sampai 2 bulan saya makan jamu.Saya memang nak cepat2 sihat sebab tak sabar nak pregnant balik.Tapi saya tak rasa apa2 keistimewaan jamu ni.Setelah berbulan berusaha,abortion 2x dan  9 bulan lepas Safiya meninggal saya pregnant kat Ariana.Kali ni saya amik jamu jugak tapi brand lain pulak.Saya hanya dapat makan jamu tu masa umur Ariana 1 bulan ++.

Begitu jugak masa lahirkan Arfan.Sebabnya Ariana&Arfan Prolonged Jaundice.Saya breastfeeding pulak tu.Sebagai seorang nurse saya tau saya tak boleh makan jamu.Kesimpulannya 3x saya bersalin 3 jenis jamu saya guna tapi seriously saya cakap saya tak rasa keistimewaan jamu2 tu selain panas je.Lagipun baby akan cirit birit sebab kesan panas jamu tu.Apa yang ibu makan menjadi susu dan akan terus salur ke baby.Masa tu saya tak tau pun kewujudan dan keistimewaan SHAKLEE ni.Untuk anak seterusnya saya pasti akan guna Set Berpantang Shaklee ni.Tapi lmbt lg la..huhu..nak rest dulu dan besarkan 2 orang ni dulu. =)

Untuk tahu lebih lanjut tentang Jaundice sila klik http://mpaweb.org.my/article.php?aid=104.


SUPPLEMENT YANG DICADANGKAN UNTUK IBU DALAM PANTANG:

ActuallY supplement yang dicadangkan ni lebih kurang je dengan cadangan supplement untuk ibu menyusu cuma Alfalfa digantikan dengan Zinc.




  Zinc membantu mempercepatkan proses baik pulih luka, terutama luka dalaman (rahim). Selain itu, Zinc jugak dapat mengurangkan masalah rambut gugur. Bagi anda yang tidak makan ikan haruan ataupun pati ikan haruan, Zinc supplements adalah yang terbaik untuk anda. Zinc turut membantu masalah 'kedinginan' selepas bersalin :)


1. Vita-Lea with Iron Formula (multivitamin)- Mengandungi 12 vitamin dan 7 galian yang diperlukan oleh badan tetapi sukar diperolehi sewaktu berpantang kerana kebanyakan makanan perlu dielakkan (berpantang makan)
- Mengandungi iron (zat besi) yang penting untuk tubuh terutama kerana ibu banyak kehilangan darah selepas bersalin
- Tidak disarankan diambil dengan minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan



2. B Complex- Anti stress (sebagai penenang dan mengelakkan meroyan)
- Menukarkan makanan (glukos) kepada tenaga: memastikan badan bertenaga waktu dalam pantang
- Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein
- Membantu meninggikan sistem pertahanan badan
- Melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam walaupun ketika dalam pantang
- Walaubagaimanapun, pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu.



3. Vitamin C- Mengurangkan stretch marks!
- Mempercepatkan penyembuhan luka
- Memperbaiki tisu sel yang rosak akibat bersalin
- Sangat penting untuk menjaga salur darah
- Antioksidan
- Membuatkan kulit makin bersih, cerah, dan cantik kerana Vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik.


Shaklee Alfalfa Complex
(Juga terdapat dalam trial pack untuk 40 hari)


Boleh juga add on Alfalfa sebagai milk booster, mengatasi masalah keputihan, dan sebagai perapat! Hehe.

- Supplement penting utk boost penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat
- Bantu memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih lemak berkrim.Namun pengambilan dan keberkesanan pada setiap ibu adalah berbeza. Ada yang hanya mengambil 2 biji sehari telah mempercepatkan proses penghasilan susu sehingga mengalami bengkak susu namun tidak kurang juga yang memerlukan 4 atau 6 biji sehari bagi membantu badan stimulate untuk menghasilkan susu dengan lebih cepat
- Bantu perkumuhan (lebih lawas)
- Buang angin dalam badan. Secara automatik kesan baik pd baby iaitu susah nak kena kembung
- Bagi yang tidak menyusukan bayi, Alfalfa yang dikenali sebagai raja tumbuh-tumbuhan ini mempunyai banyak khasiat kesihatan. Ianya dikatakan banyak membantu meningkatkan kelancaran proses perkumuhan dan bagus untuk buah pinggang.
- Berada dalam kategori fiber dan mengenyangkan
- Mengatasi masalah keputihan yang dialami ramai wanita especially selepas melahirkan anak
- Bertindak seperti Kacip Fatimah (perapat wanita)



Shaklee Energizing Soy Protein (ESP)




Ostematrix (Calcium Magnesium Vitamin D)


Supplements tambahan lain yang boleh diambil ialah ESP  dan Ostematrix. Kedua-dua ini boleh membantu mengurangkan risiko jaundice, memberi tenaga dan membantu melancarkan penyusuan susu ibu.

Shaklee Lecithin

Boleh add on Lecithin untuk ibu-ibu yang nak turunkan berat badan sewaktu pantang. Memang selamat untuk ibu-ibu yang menyusukan. Juga membantu ibu-ibu yang menghadapi masalah sembelit ketika berpantang.

Agak panjang entry kali ni sebab banyak option yang boleh add on kepada Confinement Set ni. Yelahkan, dalam pantang lah kita jaga diri kita elok-elok. Nanti nak beranak lagi. Nak jaga diri untuk suami juga nanti. Betul tak? :D
Semua info sudah diberi.Tepuk dada tanyalah selera.Terpulang kepada anda untuk buat pilihan yang bijak untuk kesihatan anda dan insan tersayang.

credits to sihatcomelceria.blogspot.com

Jika berminat dengan produk ini sila:
SMS or WHATSAPP saya di 019-5789445
PM saya di FACEBOOK.(Psst...jangan lupa add saya dulu ye.. =)

No comments:

Post a Comment